Skip to main content

Online kledingmiskopen worden vaker geretourneerd


Hoe goed shopt Nederland, en zijn we tevreden over onze aankoop? Miskopen doen we natuurlijk liever niet, maar is toch vaak aan de orde. Uit representatief onderzoek van personalshopper.nl blijkt dat we via online kanalen vaker retourneren, teruggaan naar de winkel doen we minder.


54% Doet weleens kledingmiskopen

Veel Nederlanders zeggen weleens of vaak een miskoop te doen. Vrouwen doen dat net iets meer dan mannen maar zij kopen ook vaker en meer kleding. Gemiddeld zegt 54% weleens of vaak een miskoop te doen.

Man
Vrouw
Gemiddeld

Ik doe zelden tot nooit een miskoop
Ik doe soms een miskoop
Ik doe vaak een miskoop


Online kleding wordt vaker geretourneerd

Online aankopen worden vaker teruggestuurd. Nederlanders zeggen winkelaankopen in 47% van de gevallen weleens niet terug te brengen, online aankopen in 38% van de gevallen weleens niet. Er is niet veel verschil tussen mannen en vrouwen, mannen sturen iets vaker online aankopen terug en vrouwen gaan iets vaker dan mannen terug naar de winkel.

Online kledingaankopen

Man
Vrouw
Gemiddeld

Ik stuur het altijd terug
Ik stuur het soms terug en soms niet
Ik stuur het meestal niet terug, het blijft in mijn kast hangen tot ik het wegdoe
Anders


Winkelaankopen

Man
Vrouw
Gemiddeld

Ik breng het altijd terug
Ik breng het soms terug en soms niet
Ik breng het meestal niet terug, het blijft in mijn kast hangen tot ik het wegdoe
Anders


Eigen inschattingsvermogen vaak reden miskoop

We geven onszelf het vaakst de schuld (44%). Maar ook een aantrekkelijke aanbiedingsprijs zorgt ervoor dat we te makkelijk overgaan tot een aankoop waar we later spijt van krijgen. Personeel in de winkel wordt in 10% van de gevallen aangewezen als de aanleiding.

De reden voor een miskoop


  • Ik liet mij verleiden door de lage uitverkoopprijs maar vond het kledingstuk achteraf eigenlijk niet leuk
  • Ik heb het online besteld en niet de moeite genomen het te retourneren
  • Mijn partner vond mijn aankoop niet mooi, waardoor ik het in de praktijk niet draag
  • Ik ben afgegaan op het advies van de winkelverkoopster, maar vond het kledingstuk achteraf niet goed (bij mij) passen
  • Ik ben afgegaan op het advies van een vriend of familielid die mee ging shoppen, maar vond het kledingstuk achteraf niet goed (bij mij) passen
  • Ik heb de kledingcombinatie van een paspop in de etalage gekocht, maar achteraf bleek de combinatie mij niet goed te staan
  • Anders


Miskopen weggeven, verkopen of laten liggen?

Met het prijskaartje er nog aan in de kast laten liggen? Dat is in 25% het geval. Liever verkopen we de kleding of geven het weg. In bijna 75% van de gevallen maken we iemand anders er blij mee, geld verdienen is dan niet het belangrijkst. Slechts 21% zegt er geld voor te vragen via Marktplaats of het te verkopen aan familie.

Kledingmiskopen

Download hier de grote versie van bovenstaande afbeelding


Dit onderzoek werd uitgevoerd in december 2014 onder 500 respondenten door MWM2 in opdracht van Personalshopper.nl



Wil je mijn blog volgen?
Gebruik dan onderstaande social media buttons.